Almindelige vilkår og betingelser

Almindelige vilkår og betingelser


Artikel 1 – Definitioner

I disse vilkår og betingelser forstås ved:

Overvejelsestid:

 den periode, inden for hvilken forbrugeren kan gøre brug af sin fortrydelsesret.

Forbruger:

den fysiske person, der ikke handler som led i sin erhvervsmæssige eller industrielle virksomhed og indgår en aftale på afstand med den erhvervsdrivende;

Dag: kalenderdag;

Varig aftale:

en aftale på afstand vedrørende en række produkter og/eller tjenesteydelser, hvor leverings- og/eller afhentningsforpligtelsen er spredt over tid;

Varig datamedie:

 ethvert middel, der sætter forbrugeren eller virksomhedslederen i stand til at gemme information, der er rettet personligt til ham, på en måde, der muliggør fremtidig konsultation og uændret reproduktion af den gemte information.

Fortrydelsesret:

forbrugerens mulighed for inden for fortrydelsesfristen at fortryde aftalen om fjernsalg.

Iværksætter:

den fysiske eller juridiske person, der tilbyder produkter og/eller tjenester til forbrugere via fjernsalg.

Fjernsalgsaftale:

en aftale, hvor der inden for rammerne af et af virksomheden organiseret system til fjernsalg af produkter og/eller tjenesteydelser udelukkende anvendes en eller flere teknikker til fjernkommunikation indtil aftalens indgåelse.

Teknik til fjernkommunikation:

middel, der kan anvendes til indgåelse af en aftale, uden at forbrugeren og virksomhedsejeren er samlet i samme rum.

Almindelige vilkår og betingelser: 
virksomhedsejerens nærværende almindelige vilkår og betingelser.

Artikel 2 – Anvendelighed 

Disse almindelige vilkår gælder for alle tilbud fra virksomhedens side og for alle indgåede aftaler på afstand og ordrer mellem virksomheden og forbrugeren.

Inden aftalen indgås, stilles teksten til disse generelle vilkår til rådighed for forbrugeren. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, vil det inden aftalens indgåelse blive angivet, at de generelle vilkår kan ses hos virksomheden og at de på forbrugerens anmodning vil blive sendt gratis så hurtigt som muligt.

Hvis aftalen indgås elektronisk, kan teksten til disse almindelige vilkår, i afvigelse fra det foregående afsnit og inden aftalen indgås, stilles til rådighed for forbrugeren elektronisk på en sådan måde, at forbrugeren let kan gemme den på et varigt datamedie. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, vil det inden indgåelsen af aftalen på afstand blive angivet, hvor de almindelige vilkår kan læses elektronisk, og at de på forbrugerens anmodning vil blive sendt elektronisk eller på anden måde uden omkostninger.

I tilfælde af, at der ud over disse almindelige vilkår også gælder specifikke produkt- eller servicevilkår, finder andet og tredje afsnit tilsvarende anvendelse, og forbrugeren kan i tilfælde af modstridende almindelige vilkår altid påberåbe sig den gældende bestemmelse, der er mest gunstig for ham.

Hvis en eller flere bestemmelser i disse almindelige vilkår på et hvilket som helst tidspunkt helt eller delvist er ugyldige eller annulleres, forbliver aftalen og disse vilkår for øvrigt i kraft, og den pågældende bestemmelse vil straks blive erstattet efter fælles overenskomst med en bestemmelse, der så vidt muligt tilnærmes den oprindelige bestemmelses betydning.

Situationer, der ikke er reguleret i disse generelle betingelser, skal vurderes i overensstemmelse med ånden i disse generelle betingelser.

Uklarheder vedrørende fortolkningen eller indholdet af en eller flere bestemmelser i vores betingelser skal fortolkes i overensstemmelse med ånden i disse generelle betingelser.

Artikel 3 – Tilbuddet

Hvis et tilbud har en begrænset gyldighedsperiode eller er underlagt betingelser, vil dette være tydeligt angivet i tilbuddet.

Tilbuddet er uforpligtende. Virksomheden har ret til at ændre og tilpasse tilbuddet.

Tilbuddet indeholder en fuldstændig og nøjagtig beskrivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Beskrivelsen er tilstrækkelig detaljeret til at give forbrugeren mulighed for at vurdere tilbuddet korrekt. Hvis virksomhedens bruger billeder, er disse en sandfærdig gengivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Åbenbare fejl eller åbenbare mangler i tilbuddet er ikke bindende for virksomheden.

Alle billeder, specifikationer og oplysninger i tilbuddet er vejledende og kan ikke give anledning til erstatning eller ophævelse af aftalen.

Billeder af produkter er en sandfærdig gengivelse af de tilbudte produkter. Virksomheden kan ikke garantere, at de viste farver svarer nøjagtigt til de faktiske farver på produkterne. 

Hvert tilbud indeholder sådanne oplysninger, at det er klart for forbrugeren, hvilke rettigheder og forpligtelser der er forbundet med accept af tilbuddet. Dette gælder især:

prisen, med undtagelse af toldbehandlingsomkostninger og importmoms. Disse yderligere omkostninger vil være for kundens regning og risiko. Post- og/eller kurertjenesten vil i forbindelse med importen gøre brug af den særlige ordning for post- og kurertjenester. Denne ordning gælder, hvis varerne importeres til det EU-land, der er bestemmelsesstedet, hvilket også er tilfældet i denne sag. Post- og/eller kurertjenesten opkræver moms (eventuelt sammen med de fakturerede toldbehandlingsomkostninger) hos modtageren af varerne. 

eventuelle forsendelsesomkostninger;

den måde, hvorpå aftalen indgås, og hvilke handlinger der er nødvendige for dette;

om fortrydelsesretten finder anvendelse eller ej;

betalingsmåde, levering og gennemførelse af aftalen;

fristen for accept af tilbuddet eller fristen, inden for hvilken virksomhedens pris er garanteret;

prisen for fjernkommunikation, hvis omkostningerne ved brug af fjernkommunikationsteknikken beregnes på et andet grundlag end den normale basistakst for det anvendte kommunikationsmiddel;

om aftalen arkiveres efter indgåelsen, og i bekræftende fald, hvordan forbrugeren kan konsultere den;

den måde, hvorpå forbrugeren inden aftalens indgåelse kan kontrollere og om ønsket rette de oplysninger, som han har givet i forbindelse med aftalen;

eventuelle andre sprog, ud over nederlandsk, som aftalen kan indgås på;

de adfærdskodekser, som virksomhedens har underkastet sig, og den måde, hvorpå forbrugeren kan konsultere disse adfærdskodekser elektronisk; og

den minimale varighed af aftalen om fjernsalg i tilfælde af en varig transaktion.

Valgfrit: tilgængelige størrelser, farver, materialetyper.

Artikel 5 – Aftalen

Med forbehold af bestemmelserne i stk. 4 indgås aftalen på det tidspunkt, hvor forbrugeren accepterer tilbuddet og opfylder de deri fastsatte betingelser.

Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, bekræfter virksomhedsejeren straks elektronisk modtagelsen af accepten af tilbuddet. Så længe modtagelsen af denne accept ikke er bekræftet af virksomhedsejeren, kan forbrugeren opsige aftalen.

Hvis aftalen indgås elektronisk, træffer virksomhedsejeren passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger til sikring af den elektroniske overførsel af data og sørger for et sikkert webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, skal virksomhedsejeren overholde passende sikkerhedsforanstaltninger.

Virksomheden kan – inden for lovgivningens rammer – informere sig om, hvorvidt forbrugeren kan opfylde sine betalingsforpligtelser, samt om alle de fakta og faktorer, der er relevante for en ansvarlig indgåelse af aftalen på afstand. Hvis virksomhedens undersøgelse giver god grund til ikke at indgå aftalen, har virksomheden ret til at afvise en ordre eller anmodning med begrundelse eller at knytte særlige betingelser til gennemførelsen.

Entreprenøren skal sammen med produktet eller tjenesten til forbrugeren medfølge følgende oplysninger, skriftligt eller på en sådan måde, at disse af forbrugeren kan gemmes på en tilgængelig måde på et varigt databærer:

besøgsadressen for entreprenørens afdeling, hvor forbrugeren kan henvende sig med klager;

betingelserne for og måden, hvorpå forbrugeren kan gøre brug af fortrydelsesretten, eller en tydelig meddelelse om udelukkelsen af fortrydelsesretten;

oplysningerne om garantier og eksisterende service efter køb;

de oplysninger, der er indeholdt i artikel 4, stk. 3, i disse betingelser, medmindre entreprenøren allerede har givet disse oplysninger til forbrugeren inden aftalens indgåelse;

kravene for opsigelse af aftalen, hvis aftalen har en varighed på mere end ét år eller er tidsubegrænset.

I tilfælde af en varighedstransaktion finder bestemmelsen i det foregående afsnit kun anvendelse på den første levering.

Enhver aftale indgås under de suspensive betingelser om tilstrækkelig tilgængelighed af de pågældende produkter.

Artikel 6 – Fortrydelsesret

Ved køb af produkter har forbrugeren mulighed for at ophæve aftalen uden angivelse af grunde i 14 dage. Denne betænkningstid løber fra dagen efter, at forbrugeren eller en på forhånd af forbrugeren udpeget og til entreprenøren meddelt repræsentant har modtaget produktet.

I betænkningstiden skal forbrugeren omgås produktet og emballagen med omhu. Han må kun pakke produktet ud eller bruge det i det omfang, det er nødvendigt for at kunne vurdere, om han ønsker at beholde produktet. Hvis han gør brug af sin fortrydelsesret, skal han returnere produktet med alt medfølgende tilbehør og – hvis det med rimelighed er muligt – i den originale stand og emballage til entreprenøren, i overensstemmelse med de rimelige og klare instruktioner, som entreprenøren har givet.

Når forbrugeren ønsker at gøre brug af sin fortrydelsesret, er han forpligtet til inden for 30 dage efter modtagelsen af produktet at give meddelelse herom til entreprenøren. Meddelelsen skal gives af forbrugeren via en skriftlig besked/e-mail. Efter at forbrugeren har givet meddelelse om at ville gøre brug af sin fortrydelsesret, skal kunden returnere produktet inden for 14 dage. Forbrugeren skal bevise, at de leverede varer rettidigt er returneret til oprindelsesstedet. Dette kan også være direkte til vores leverandør i Kina. Kunden kan f.eks. gøre dette ved at fremlægge et bevis for afsendelse.

Hvis kunden efter udløbet af de i stk. 2 og 3 nævnte frister ikke har givet meddelelse om at ville gøre brug af sin fortrydelsesret, eller ikke har returneret produktet til entreprenøren, er købet bindende.

Artikel 7 – Omkostninger i tilfælde af fortrydelse

Hvis forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, er omkostningerne ved returnering af produkterne udelukkende for forbrugerens regning. Bemærk, at der også skal tages højde for returnering til oprindelseslandet, dvs. vores leverandør i Kina.

Hvis forbrugeren har betalt et beløb, skal entreprenøren tilbagebetale dette beløb hurtigst muligt, dog senest inden for 30 dage efter fortrydelsen. Dette er dog betinget af, at produktet allerede er modtaget retur af webshopejeren, eller at der kan fremlægges fyldestgørende bevis for fuldstændig returnering.

Artikel 8 – Udelukkelse af fortrydelsesret

Entreprenøren kan udelukke forbrugerens fortrydelsesret for produkter som beskrevet i stk. 2 og 3. Udelukkelse af fortrydelsesretten gælder kun, hvis entreprenøren klart har angivet dette i tilbuddet, i hvert fald rettidigt inden aftalens indgåelse.

Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for produkter:

  • der er fremstillet af entreprenøren i henhold til forbrugerens specifikationer;

  • der tydeligt er af personlig karakter;

  • som på grund af deres art ikke kan returneres;

  • som hurtigt kan fordærves eller blive forældede;

  • hvis pris er afhængig af udsving på det finansielle marked, som entreprenøren ikke har indflydelse på;

  • for løssalgsaviser og tidsskrifter;

  • for lyd- og videooptagelser samt computersoftware, hvor forbrugeren har brudt forseglingen;

  • for hygiejneprodukter, hvor forbrugeren har brudt forseglingen.

Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for tjenester:

  • vedrørende indkvartering, transport, restaurantvirksomhed eller fritidsaktiviteter, der skal udføres på en bestemt dato eller i en bestemt periode;

  • hvor leveringen er begyndt med forbrugerens udtrykkelige samtykke, inden betænkningstiden er udløbet;

  • vedrørende væddemål og lotterier

Artikel 9 – Prisen

I den i tilbuddet angivne gyldighedsperiode forhøjes priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenester ikke, medmindre prisændringer skyldes ændringer i moms-satser.

Uanset det foregående stykke kan entreprenøren tilbyde produkter eller tjenester, hvis priser er bundet til udsving på det finansielle marked, og som entreprenøren ikke har indflydelse på, til variable priser. Denne afhængighed af udsving og det forhold, at eventuelle angivne priser er vejledende priser, vil blive anført i tilbuddet.

Prisstigninger inden for 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis de er et resultat af lovbestemmelser eller forskrifter.

Prisstigninger fra 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis entreprenøren har aftalt dette og:

  • de er et resultat af lovbestemmelser eller forskrifter; eller

  • forbrugeren har ret til at opsige aftalen med virkning fra den dag, hvor prisstigningen træder i kraft.

Leveringsstedet er i henhold til momslovens § 5, stk. 1, det land, hvor transporten påbegyndes. I dette tilfælde finder leveringen sted uden for EU. Som følge heraf vil der af post- eller kurertjenesten blive opkrævet importmoms og/eller toldbehandlingsgebyrer hos køberen. Derfor vil der ikke blive opkrævet moms af entreprenøren.

Alle priser er med forbehold for tryk- og sættefejl. For følgerne af tryk- og sættefejl påtages intet ansvar. I tilfælde af tryk- og sættefejl er entreprenøren ikke forpligtet til at levere produktet til den fejlagtige pris.

Artikel 10 – Overensstemmelse og Garanti

Entreprenøren garanterer, at produkterne og/eller tjenesterne er i overensstemmelse med aftalen, de i tilbuddet angivne specifikationer, de rimelige krav til kvalitet og/eller anvendelighed samt de på tidspunktet for aftalens indgåelse gældende lovbestemmelser og/eller offentlige forskrifter. Hvis det er aftalt, garanterer entreprenøren desuden, at produktet er egnet til anden end normal brug.

En garanti givet af entreprenøren, producenten eller importøren berører ikke de lovbestemte rettigheder og krav, som forbrugeren kan gøre gældende over for entreprenøren på grundlag af aftalen.

Eventuelle mangler eller forkert leverede produkter skal meddeles entreprenøren skriftligt inden for 30 dage efter levering. Returnering af produkterne skal ske i den originale emballage og i ny stand.

Entreprenørens garantiperiode svarer til fabrikkens garantiperiode. Entreprenøren er dog aldrig ansvarlig for produkternes endelige egnethed til hver enkelt forbrugers anvendelse, ej heller for eventuelle råd vedrørende brug eller anvendelse af produkterne.

Garantien gælder ikke, hvis:

  • Forbrugeren selv har repareret og/eller bearbejdet de leverede produkter eller har ladet tredjemand reparere og/eller bearbejde dem;

  • De leverede produkter har været udsat for unormale forhold eller i øvrigt er blevet behandlet uforsvarligt eller i strid med entreprenørens anvisninger og/eller med de anvisninger, der står på emballagen;

  • Manglen helt eller delvist er en følge af forskrifter, som myndighederne har fastsat eller vil fastsætte med hensyn til arten eller kvaliteten af de anvendte materialer. 

Artikel 11 – Levering og udførelse

Entreprenøren skal udvise størst mulig omhu ved modtagelse og udførelse af bestillinger af produkter.

Som leveringsadresse gælder den adresse, som forbrugeren har oplyst til virksomheden.

Med forbehold af det, der er nævnt i artikel 4 i disse generelle vilkår og betingelser, skal virksomheden udføre accepterede bestillinger med behørig hastighed, dog senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren har accepteret en længere leveringstid. Hvis leveringen forsinkes, eller hvis en bestilling ikke eller kun delvist kan udføres, vil forbrugeren senest 30 dage efter, at bestillingen er afgivet, modtage meddelelse herom. Forbrugeren har i så fald ret til at ophæve aftalen uden omkostninger samt ret til eventuel erstatning.

Ved ophævelse i overensstemmelse med det foregående stykke skal entreprenøren tilbagebetale det beløb, som forbrugeren har betalt, hurtigst muligt og senest inden for 30 dage efter ophævelsen.

Hvis levering af et bestilt produkt viser sig at være umulig, vil entreprenøren bestræbe sig på at stille en erstatningsvare til rådighed. Senest ved leveringen skal det på klar og forståelig måde meddeles, at en erstatningsvare leveres. Ved erstatningsvarer kan fortrydelsesretten ikke udelukkes. Omkostningerne ved en eventuel returnering er for entreprenørens regning.

Risikoen for beskadigelse og/eller bortkomst af produkter påhviler entreprenøren indtil det øjeblik, hvor produkterne er leveret til forbrugeren eller en på forhånd udpeget og til entreprenøren meddelt repræsentant, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.


Artikel 12 – Varighedsaftaler: varighed, opsigelse og forlængelse

Opsigelse

Forbrugeren kan til enhver tid opsige en aftale, der er indgået på ubestemt tid, og som går ud på regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, under overholdelse af de aftalte opsigelsesregler og med et varsel på højst én måned.

Forbrugeren kan til enhver tid opsige en aftale, der er indgået på bestemt tid, og som går ud på regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, ved aftalens udløb, under overholdelse af de aftalte opsigelsesregler og med et varsel på højst én måned.

Forbrugeren kan de i de foregående stykker nævnte aftaler:

  • til enhver tid opsige og må ikke begrænses til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode;

  • mindst opsige på samme måde, som aftalen blev indgået;

  • altid opsige med samme varsel, som entreprenøren har forbeholdt sig selv.

Forlængelse

En aftale, der er indgået på bestemt tid, og som går ud på regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, må ikke stiltiende forlænges eller fornyes for en bestemt periode.

Uanset det foregående stykke kan en aftale, der er indgået på bestemt tid, og som går ud på regelmæssig levering af dag-, nyheds- og ugeaviser samt tidsskrifter, stiltiende forlænges for en bestemt periode på højst tre måneder, hvis forbrugeren kan opsige den forlængede aftale ved udløbet af forlængelsen med et varsel på højst én måned.

En aftale, der er indgået på bestemt tid, og som går ud på regelmæssig levering af produkter eller tjenester, kan kun stiltiende forlænges på ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid kan opsige aftalen med et varsel på højst én måned, og højst tre måneder i tilfælde af, at aftalen går ud på regelmæssig, men mindre end én gang pr. måned, levering af dag-, nyheds- og ugeaviser samt tidsskrifter.

En tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af dag-, nyheds- og ugeaviser samt tidsskrifter til introduktion (prøve- eller introduktionsabonnement) forlænges ikke stiltiende og ophører automatisk ved udløbet af prøve- eller introduktionsperioden.

Varighed

Hvis en aftale har en varighed på mere end ét år, kan forbrugeren til enhver tid efter ét år opsige aftalen med et varsel på højst én måned, medmindre rimelighed og god tro taler imod opsigelse før udløbet af den aftalte varighed.


Artikel 13 – Betaling

Medmindre andet er aftalt, skal de af forbrugeren skyldige beløb betales inden for 7 arbejdsdage efter begyndelsen af fortrydelsesfristen som nævnt i artikel 6, stk. 1. I tilfælde af en aftale om levering af en tjeneste, begynder denne frist, efter at forbrugeren har modtaget bekræftelsen på aftalen.

Forbrugeren har pligt til straks at meddele entreprenøren eventuelle unøjagtigheder i de oplyste eller anførte betalingsdata.

I tilfælde af forbrugerens manglende betaling har entreprenøren, med forbehold af lovbestemte begrænsninger, ret til at opkræve de rimelige omkostninger, der på forhånd er meddelt forbrugeren.


Artikel 14 – Klageprocedure

Klager over udførelsen af aftalen skal indgives fuldstændigt og tydeligt beskrevet til entreprenøren inden for 7 dage, efter at forbrugeren har konstateret manglerne.

Klager indgivet til entreprenøren vil blive besvaret inden for en frist på 30 dage regnet fra modtagelsesdatoen. Hvis en klage kræver en længere forventet behandlingstid, vil entreprenøren inden for 30 dage svare med en bekræftelse af modtagelsen og en angivelse af, hvornår forbrugeren kan forvente et mere udførligt svar.

Hvis klagen ikke kan løses i mindelighed, opstår en tvist, der er omfattet af tvistbilæggelsesordningen.

En klage suspenderer ikke entreprenørens forpligtelser, medmindre entreprenøren skriftligt angiver andet.

Hvis en klage findes berettiget af entreprenøren, vil entreprenøren efter eget valg gratis erstatte eller reparere de leverede produkter.


Artikel 15 – Tvister

På aftaler mellem entreprenøren og forbrugeren, som disse generelle vilkår og betingelser vedrører, finder udelukkende nederlandsk ret anvendelse. Dette gælder også, hvis forbrugeren har bopæl i udlandet.