Artikel 9 – Prisen
I den i tilbuddet angivne gyldighedsperiode forhøjes priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenester ikke, medmindre prisændringer skyldes ændringer i moms-satser.
Uanset det foregående stykke kan entreprenøren tilbyde produkter eller tjenester, hvis priser er bundet til udsving på det finansielle marked, og som entreprenøren ikke har indflydelse på, til variable priser. Denne afhængighed af udsving og det forhold, at eventuelle angivne priser er vejledende priser, vil blive anført i tilbuddet.
Prisstigninger inden for 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis de er et resultat af lovbestemmelser eller forskrifter.
Prisstigninger fra 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis entreprenøren har aftalt dette og:
-
de er et resultat af lovbestemmelser eller forskrifter; eller
-
forbrugeren har ret til at opsige aftalen med virkning fra den dag, hvor prisstigningen træder i kraft.
Leveringsstedet er i henhold til momslovens § 5, stk. 1, det land, hvor transporten påbegyndes. I dette tilfælde finder leveringen sted uden for EU. Som følge heraf vil der af post- eller kurertjenesten blive opkrævet importmoms og/eller toldbehandlingsgebyrer hos køberen. Derfor vil der ikke blive opkrævet moms af entreprenøren.
Alle priser er med forbehold for tryk- og sættefejl. For følgerne af tryk- og sættefejl påtages intet ansvar. I tilfælde af tryk- og sættefejl er entreprenøren ikke forpligtet til at levere produktet til den fejlagtige pris.
Artikel 10 – Overensstemmelse og Garanti
Entreprenøren garanterer, at produkterne og/eller tjenesterne er i overensstemmelse med aftalen, de i tilbuddet angivne specifikationer, de rimelige krav til kvalitet og/eller anvendelighed samt de på tidspunktet for aftalens indgåelse gældende lovbestemmelser og/eller offentlige forskrifter. Hvis det er aftalt, garanterer entreprenøren desuden, at produktet er egnet til anden end normal brug.
En garanti givet af entreprenøren, producenten eller importøren berører ikke de lovbestemte rettigheder og krav, som forbrugeren kan gøre gældende over for entreprenøren på grundlag af aftalen.
Eventuelle mangler eller forkert leverede produkter skal meddeles entreprenøren skriftligt inden for 30 dage efter levering. Returnering af produkterne skal ske i den originale emballage og i ny stand.
Entreprenørens garantiperiode svarer til fabrikkens garantiperiode. Entreprenøren er dog aldrig ansvarlig for produkternes endelige egnethed til hver enkelt forbrugers anvendelse, ej heller for eventuelle råd vedrørende brug eller anvendelse af produkterne.
Garantien gælder ikke, hvis:
-
Forbrugeren selv har repareret og/eller bearbejdet de leverede produkter eller har ladet tredjemand reparere og/eller bearbejde dem;
-
De leverede produkter har været udsat for unormale forhold eller i øvrigt er blevet behandlet uforsvarligt eller i strid med entreprenørens anvisninger og/eller med de anvisninger, der står på emballagen;
-
Manglen helt eller delvist er en følge af forskrifter, som myndighederne har fastsat eller vil fastsætte med hensyn til arten eller kvaliteten af de anvendte materialer.
Artikel 11 – Levering og udførelse
Entreprenøren skal udvise størst mulig omhu ved modtagelse og udførelse af bestillinger af produkter.
Som leveringsadresse gælder den adresse, som forbrugeren har oplyst til virksomheden.
Med forbehold af det, der er nævnt i artikel 4 i disse generelle vilkår og betingelser, skal virksomheden udføre accepterede bestillinger med behørig hastighed, dog senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren har accepteret en længere leveringstid. Hvis leveringen forsinkes, eller hvis en bestilling ikke eller kun delvist kan udføres, vil forbrugeren senest 30 dage efter, at bestillingen er afgivet, modtage meddelelse herom. Forbrugeren har i så fald ret til at ophæve aftalen uden omkostninger samt ret til eventuel erstatning.
Ved ophævelse i overensstemmelse med det foregående stykke skal entreprenøren tilbagebetale det beløb, som forbrugeren har betalt, hurtigst muligt og senest inden for 30 dage efter ophævelsen.
Hvis levering af et bestilt produkt viser sig at være umulig, vil entreprenøren bestræbe sig på at stille en erstatningsvare til rådighed. Senest ved leveringen skal det på klar og forståelig måde meddeles, at en erstatningsvare leveres. Ved erstatningsvarer kan fortrydelsesretten ikke udelukkes. Omkostningerne ved en eventuel returnering er for entreprenørens regning.
Risikoen for beskadigelse og/eller bortkomst af produkter påhviler entreprenøren indtil det øjeblik, hvor produkterne er leveret til forbrugeren eller en på forhånd udpeget og til entreprenøren meddelt repræsentant, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.
Artikel 12 – Varighedsaftaler: varighed, opsigelse og forlængelse
Opsigelse
Forbrugeren kan til enhver tid opsige en aftale, der er indgået på ubestemt tid, og som går ud på regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, under overholdelse af de aftalte opsigelsesregler og med et varsel på højst én måned.
Forbrugeren kan til enhver tid opsige en aftale, der er indgået på bestemt tid, og som går ud på regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, ved aftalens udløb, under overholdelse af de aftalte opsigelsesregler og med et varsel på højst én måned.
Forbrugeren kan de i de foregående stykker nævnte aftaler:
-
til enhver tid opsige og må ikke begrænses til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode;
-
mindst opsige på samme måde, som aftalen blev indgået;
-
altid opsige med samme varsel, som entreprenøren har forbeholdt sig selv.
Forlængelse
En aftale, der er indgået på bestemt tid, og som går ud på regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, må ikke stiltiende forlænges eller fornyes for en bestemt periode.
Uanset det foregående stykke kan en aftale, der er indgået på bestemt tid, og som går ud på regelmæssig levering af dag-, nyheds- og ugeaviser samt tidsskrifter, stiltiende forlænges for en bestemt periode på højst tre måneder, hvis forbrugeren kan opsige den forlængede aftale ved udløbet af forlængelsen med et varsel på højst én måned.
En aftale, der er indgået på bestemt tid, og som går ud på regelmæssig levering af produkter eller tjenester, kan kun stiltiende forlænges på ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid kan opsige aftalen med et varsel på højst én måned, og højst tre måneder i tilfælde af, at aftalen går ud på regelmæssig, men mindre end én gang pr. måned, levering af dag-, nyheds- og ugeaviser samt tidsskrifter.
En tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af dag-, nyheds- og ugeaviser samt tidsskrifter til introduktion (prøve- eller introduktionsabonnement) forlænges ikke stiltiende og ophører automatisk ved udløbet af prøve- eller introduktionsperioden.
Varighed
Hvis en aftale har en varighed på mere end ét år, kan forbrugeren til enhver tid efter ét år opsige aftalen med et varsel på højst én måned, medmindre rimelighed og god tro taler imod opsigelse før udløbet af den aftalte varighed.
Artikel 13 – Betaling
Medmindre andet er aftalt, skal de af forbrugeren skyldige beløb betales inden for 7 arbejdsdage efter begyndelsen af fortrydelsesfristen som nævnt i artikel 6, stk. 1. I tilfælde af en aftale om levering af en tjeneste, begynder denne frist, efter at forbrugeren har modtaget bekræftelsen på aftalen.
Forbrugeren har pligt til straks at meddele entreprenøren eventuelle unøjagtigheder i de oplyste eller anførte betalingsdata.
I tilfælde af forbrugerens manglende betaling har entreprenøren, med forbehold af lovbestemte begrænsninger, ret til at opkræve de rimelige omkostninger, der på forhånd er meddelt forbrugeren.
Artikel 14 – Klageprocedure
Klager over udførelsen af aftalen skal indgives fuldstændigt og tydeligt beskrevet til entreprenøren inden for 7 dage, efter at forbrugeren har konstateret manglerne.
Klager indgivet til entreprenøren vil blive besvaret inden for en frist på 30 dage regnet fra modtagelsesdatoen. Hvis en klage kræver en længere forventet behandlingstid, vil entreprenøren inden for 30 dage svare med en bekræftelse af modtagelsen og en angivelse af, hvornår forbrugeren kan forvente et mere udførligt svar.
Hvis klagen ikke kan løses i mindelighed, opstår en tvist, der er omfattet af tvistbilæggelsesordningen.
En klage suspenderer ikke entreprenørens forpligtelser, medmindre entreprenøren skriftligt angiver andet.
Hvis en klage findes berettiget af entreprenøren, vil entreprenøren efter eget valg gratis erstatte eller reparere de leverede produkter.
Artikel 15 – Tvister
På aftaler mellem entreprenøren og forbrugeren, som disse generelle vilkår og betingelser vedrører, finder udelukkende nederlandsk ret anvendelse. Dette gælder også, hvis forbrugeren har bopæl i udlandet.

